نشریه 151 سازمان مدیریت-تیرچه کرمیت

 

تیرجه کرمیت با مهر استاندارد
تیرجه کرمیت با مهر استاندارد

نشریه 151 سازمان مدیریت-تیرچه کرمیت

نشریه 151 سازمان مدیریت-تیرچه کرمیت با همکاری دفتر فنی شرکت کُرمیت پارس در سال 1381 توسط سازمان مدیریت منتشر شد.

این نشریه شامل نکات طراحی و محاسباتی سقف کرمیت  و راهنمای مناسبی برای طراحان این سقف می باشد.نشر این مجموعه طراحی گام بزرگی برای پیشرفت و مقبولیت این سقف گردید.

نشریه 151 سازمان مدیریت-تیرچه کرمیت

هدف از تدوین این راهنم ، تعیین حداقل ضوابط و معیارهای لازم برای طراحی و اجرای تیرچه های فولادی با جان باز در ترکیب با بتن به صورت خود ایستا بوده است.

در اینجا بخش هائی از مطالب لازم جهت اطلاع مهندسین ارائه می گردد.

نشریه 151 سازمان مدیریت-تیرچه کرمیت

مهندسین محاسب عزیز:

تعدادی از مشتریان پس از دریافت نقشه های محاسباتی جهت خرید تیرچه به این شرکت مراجعه می نمایند. بعضاً با مسائلی در دستورالعمل های اجرای سقف کُرمیت و همچنین نقشه های ساخت مواجه می شویم . این نکته ما را بر آن داشت تا ضمن بیان نکات فنی، یک فرمت استاندارد جهت استفاده مستقیم خدمتتان تقدیم کنیم . امیدواریم که از بازخوردها و انتقادهای شما در این مورد بهره مند شویم.نشریه شماره 151 سازمان مدیریت در این مورد کمک ساز است.

این شرکت  تیرچه  کُرمیت را طی چهل سال طراحی و به بازار عرضه نموده و مراحل تکامل آنرا همراهی کرده . در تدوین آئین نامه و استاندارد آن عضویت و دخالت مستقیم داشته است . بنا براین لازم می داند نکاتی را در مورد طراحی تیرچه کُرمیت مخصوص مهندسین محاسب و نکات آئین نامه و استاندارد آن به عرض همکاران برساند:

نشریه 151 سازمان مدیریت-تیرچه کرمیت

ورق سخت کننده:

بعضاً دیده شده که ورقی به نام ورق سخت کننده در وسط تیرچه های کُرمیت استفاده می شود. واقعاً مفهوم سخت کننده چیست؟. مبنای محاسباتی استفاده از آن کجاست؟ .

عده ای ازتولید کنندگان  تیرچه کُرمیت یک قطعه ورق به صورت عمود بر بال تحتانی و در امتداد جان در وسط تیرچه به طول حدود 30 تا 40 سانتی متر(شبیه ورق برشگیر) به این عنوان استفاده می کنند . مشخص است که این ورق کمکی به برش در جان نمی کند، چون معمولاً برش زیادی در وسط تیرچه نیست. این طول تقویتی به خمش هم کمک نمی کند. در آئینامه واستاندارد کُرمیت نیز این موضوع نیامده. پس مبنای استفاده ندارد.این ورق سخت کننده به علت عرم موضوئیت در نشریه شماره 151 سازمان مدیریت نیامده است.

نشریه 151 سازمان مدیریت-تیرچه کرمیت

تیرچه کرمیت دوبل:

استفاده از تیرچه کُرمیت دوبل: در تیرچه های بتنی و براساس نشریه مربوطه، استفاده از تیرچه دوبل برای دهانه های بالاتر از هفت متر برای تیرچه بتنی الزامی دانسته. دلیل این موضوع روشن است . چراکه در پاشنه بتنی تیرچه فضای کافی برای آرماتورها، با احتساب فاصله میلگردها از هم و ضخامت پوشش بتن وجود ندارد .

نمی توان مساحت زیادی از فولاد را در آن فضای محدود جای داد.  در تیرچه  کُرمیت  بر اساس نشریه شماره 151 سازمان مدیریت  لازم دانسته نشده  و مساحت لازم فولاد این محدودیت را ندارد. و هر مقدار لازم باشد می تواند با افزایش عرض و ضخامت آنرا فراهم کرد. البته باید توجه داشت که در مواردی مثل پیش بینی عمل باربری پل ،ازتیرچه (در کنار بازشوهای بزرگ ساختمانی ) و یا بارهای بسیار سنگین و موضعی، بعضاً می توان از دوبل تیرچه کُرمیت نیز مانند یک پل بتنی بهره گرفت.

نشریه 151 سازمان مدیریت-تیرچه کرمیت

عرص و ضخامت ورق تحتانی تیرچه کرمیت:

استفاده از عرض و ضخامت زیاد بال تحتانی و مشخصات بال فوقانی و میلگرد جان خارج از محاسبات فنی:

نکات طراحی در نشریه شماره 151 سازمان مدیریت آمده است.تیرچه کُرمیت یک تیر کامپوزیت است که محاسبات یک تیر کامپوزیت یا مرکب عیناً برای آن می تواند صورت گیرد. محاسبه برش وارده بر تیرچه کُرمیت  ساده است . در ساختمان های مسکونی و اداری و حتی تجاری معمولا نیروی برشی وارده از مقدار برش مقاوم تیرچه کمتر است. مگر در تکیه گاه ها. بنابراین نیازی به دوبل میلگرد جان و یا انواع دیگر تقویت در موارد عمومی  جایزنیست. درآدرس مقاله روش استفاده از جداول سقف کرمیت را برای مهندسین محاسب روش محاسبه برش به صورت کامل آمده.

جداول چاپ شده توسط این شرکت در دسترس  مهندسین محاسب و مشاور برای تعیین مساحت فولاد بال تحتانی و فوقانی و میلگرد جان می باشد. این جداول با تطابق با آئین (AISC(LRFD, ASD طراحی و برای بارگذاری های مختلف تنظیم گردیده . در صورتیکه هر گونه سوالی در این مورد باشد بخش فنی این شرکت آماده همکاری و پاسخگویی و مشاوره در طراحی به صورت رایگان برای همکاران مشاور ومهندسین محاسب می باشد.

نشریه 151 سازمان مدیریت-تیرچه کرمیت

سخن آخر:

سخن آخر آنکه در وضعیت موجود بعضا اعتبار و مبنی قرار دادن آئینامه ها واستانداردها مورد توجه مهندسین قرار نمی گیرد . مبنای باورها و قضاوت های شخصی در طراحی بعضا همراه با هزینه و خطر خواهد بود. قضاوت های مهندسی اگرچه بسیار مهم است .

نشریه 151 سازمان مدیریت-تیرچه کرمیت

اما برای تطبیق آن با یک پایه علمی راهی است که یک مهندس باید طی کند. ما به عنوان مهندس یک محدوده حرکتی داریم که حد پائین آن امنیت و حد بالای آن اقتصاد است. آئین نامه و استاندارد مرز حد پائین را تعیین می کند . و حد بالا بوسیله دانش و اخلاق مهندسی تعیین می شود. وظیفه ما هرچه نزدیک کردن حد بالا به حد پائین است.  ایجاد یک باند کم عرض و خارج نشدن از این دامنه عمل است. زیان عمل نکردن به این روش مستقیما متوجه مردم و جامعه می شود.نشریه شماره 151 سازمان مدیریت در این مورد راهنمای مناسبی است.

نشریه 151 سازمان مدیریت-تیرچه کرمیت

لطفا مارا از نظرات خود بهره مند سازی.

دانلود   نشریه-151-سازمان-مدیریت1کلیک کنید.نشریه-151-سازمان-مدیریت1

برای مشاهده آئینامه ACI اینجا کلیک کنید.

 آئینامهAISC دانلود کنید.

سازمان فولاد آمریکا را  ببینید. aisc

 

.با ما تماس بگیرید و با سوالات و نظرات خود ما را تشویق کنید

 Contact us and encourage us with your questions and comments

جی میل و واتس آپ کرمیت