پرسش و پاسخ سقف کرمیت

# تیرچه کرمیت با مهر استاندارد ، # سقف کرمیت با مهر استاندارد، # تیرچه کرمیت  ،# تیرچه کرومیت ، # تیرچه کورمیت ، # سقف کرمیت  ، # سقف کورمیت ،# تیرچه فلزی  ، # تیرچه فولادی ، # خرپای فولادی، # پرلین سقفی

تیرجه کرمیت با مهر استاندارد
تیرجه کرمیت با مهر استاندارد

کتاب پرسش و پاسخ. شرکت کرمیت پارس

پرسش و پاسخ سقف کرمیت

پرسش و پاسخ سقف کرمیت  در تاریخ 10/8/86 در شهر مشهد جلسه ای با حضور اساتید و مهندسین و دست اندرکاران ساختمان تشکیل گردید ،مطرح شد.

ماحصل چهار ساعته این جلسه سوالهایی بود که توسط عزیزان مطرح میشد و شرکت کُرمیت پارس پاسخگوی آنها بود .

از آنجاییکه این سوالات مورد نظر افراد بسیاری است به چاپ آن اقدام شد .حال در ذیل به شرح چند نمونه از این پرسش و پاسخ می پردازیم .

برای اطلاعات بیشتر  به کتاب   ” پرسش و پاسخ سقف کُرمیت ”  مراجعه فرمائید.

پرسش و پاسخ سقف کرمیت

سوال  : نبشی بال فوقانی از نوع فابریک می تواند باشد ؟

جواب: در صورتیکه نبشی ملزومات آئین نامه جوشکاری، از نظر کیفیت جوش و آئین نامه فولاد ایران از نظرکیفیت فولاد را بر آورد نماید، کاملاَقابل استفاده است. در ایران کارخانه های فولاد که نورد نبشی را به صورت استاندارد، شامل گرم کردن شمش، نحوه نورد و خنک کردن و استفاده از شمشSt-37 انجام می دهند، تا آنجائیکه ما می دانیم فقط ذوب آهن فولاد اصفهان است که بعلت محدودیت انواع تولید و مقدار تولید جوابگوی بازار نیست و بنابراین تجویز ما استفاده از ورق فولادی استاندارد که به صورت سرد نورد ویا خم شده باشد، می باشد.

پرسش و پاسخ سقف کرمیت

سوال : استفاده از بلوک پلی استایرن که گاز سمی تولید می کند بجای بلوک سیمانی جایز است؟

جواب: بلوک پلی استایرن تولید گاز سمی ندارد، گاز حاصل از سوختن آنco2 است، ولی استفاده از انواع آن خطر آتش سوزی را بهمراه دارد.استفاده از نوع f (کند سوز) نیز محدودیت های خود را دارد. بعلاوه آنکه بعضی از کارخانجات تولیدی نوع معمولی را بجای نوع f به مشتری می دهند. بهر صورت باید پذیرفت که در مقابل کم شدن خطر ناشی از زلزله برای این سیستم، عوارض ناشی از آتش سوزی باید در نظر گرفته شود.

استفاده از بلوک سفالی کُرمیت نیز که در چند سال اخیر تولید آن در کارخانجات مختلف انجام گرفته گزینه مناسبی است. ضمناَ استفاده از سقف کامپوزیت کُرمیت را که هیچکدام از اشکالات بلوک سیمانی و پلی استایرن و سفالی را ندارد و همچنین مزایای بسیاری، مخصوصاَ از نظر اقتصادی را نیز با خود دارد، عمیقاَ تجویز می نمائیم.

پرسش و پاسخ سقف کرمیت
پرسش و پاسخ سقف کرمیت

پرسش و پاسخ سقف کرمیت

سوال: در کناره کش ها تیرچه لازم است یا نه؟

جواب: جواب این سوال به علت طراحی کش بر می گردد. کش اصولاَ قطعه ای است که در مورد آن نه بار گذاری خاص وجود و نه طراحی خاصی می باشد، دلیل استفاده از کش تا آنجا که ما میدانیم به ترتیب اهمیت سه نکته زیر است:

1- شاقول نمودن ستونهای فولادی در هنگام نصب.

2-تعریف یک گره یا نود برای تعیین طول نگهداری جانبی ستونها

3-هماهنگ سازی حرکت قاب ها در سیستم تیرچه بلوک که اتصالات فقط بصورت نشیمن است.

پرسش و پاسخ سقف کرمیت

از نظر ما با پیشرفت سیستم های سقف و استفاده از بتن در روی سقف ها مورد دوم در ساختمان های متعارف وجود ندارد و با استفاده از تیرچه های کُرمیت که به اسکلت جوش می شود، مورد سوم نیز از بین می رود و فقط نکته اول که عملیات شاقول کار اسکلت و آهنگر را تسهیل می کند باقی می ماند.

باید دلایل حذف بند2و3 را توضیح دهیم، برای تعریف یک نقطه به عنوان گره که بتواند بعنوان نگهداری جانبی قطعه فشاری باشد، بر اساس محاسبات نیروئی معادل هفتادوشش هزارم نیروی ستون لازم است تا در دو جهت متعامد به نگهداری ستون بپردازد. این نیرو در آئین نامه آمریکا 1% نیروی محوری قطعه فشاری گرفته می شود.بنابراین نگهداری یک قطعه فشاری با نیروی محوری یکصد تن،در دو جهت متعامد نیرویی معادل یک تن لازم است. در قدیم که سقفها فاقد بتن بودند، امکان این وجود داشت که قطعات متصل به ستون و سقف نتواند این نیرو مقاوم را ایجاد نماید. مخصوصاَدر سقفهای ضربی که سقف در کشش هیچگونه نیروئی تحمل نمی کند.

پرسش و پاسخ سقف کرمیت

اما در سقفهایی که بتنی هستند و یا روی آنها بتن ریخته می شوند، مانند انواع تیرچه و بلوک، وجود 5 سانتیمتر بتن و قطعات درون آن مانند پل و تیرچه، براحتی این مقدار از نیرورا تامین می نماید. بنابراین برای ساختمانهای متعارف با ستونهایی که نیروی آنها کمتر از200 تن باشد، می توان از وجود کش، صرفه نظر نمود .

امادر مورد دوم نیز مشخص است که با جوشکاری تیرچه های کُرمیت و یا سقفهای کامپوزیت که تیر آهن در آنها به پل جوش می شود، وجود کش،در همسازی حرکت جانبی قابها بلا اثر است.

پرسش و پاسخ سقف کرمیت

در مورد شاقول نمودن ستونها نیز با نصب یک قطعه فولادی مناسب مانند یک نبشی، یا ناودانی یا تیر آهن در فاصله حدود50 سانتی بالا یا زیر سقف موازی محل کش ها و جوش یکطرفه آنها به ستون ها، میتوان ستونها را شاقول و بعد از ریختن بتن روی سقف این قطعات را برداشت.

با توجه به مطالبی که در فوق عرض شد ،در صورتیکه کش برای ساختمان نصب شده ولی محاسبات نشان می دهدکه مقاومت آن به جای یک تیرچه کفایت دارد، از گذاشتن تیرچه می توان صرفه نظر نمود.

 

صفحات: 1 2