ضوابطی برای طراحی اتصالات پیچ و پرچ

 

تیرجه کرمیت با مهر استاندارد
تیرجه کرمیت با مهر استاندارد

ضوابطی برای طراحی اتصالات پیچ و پرچ

ضوابطی برای طراحی اتصالات پیچ و پرچ-شرکت کرمیت پارس که تهیه شده توسط استاد کولاک Geoffrey L. Kulak  و همکاران منبعی مهم برای محققین می باشد.شرکت کرمیت پارس توصیه مطالعه این کتاب را برای مهندسین که تمایل دارند با طراحی اتصالات پیچ و مهره ای و پرچی آشنا شوند را می نماید.

ضوابطی برای طراحی اتصالات پیچ و پرچ-شرکت کرمیت پارس

دراین کتاب اطلاعات پایه ای در مورد اتصالات پیچ و مهره و البته پرچ آمده . به اضافه آنکه توضیح لازم در مورد این رفتار در شرائط بارگذاری مختلف گفته شده. طراحی پیشنهادی شامل دو روش تنش مجاز (ASD) و بارهای ضریبدار (LRFD)  میباشد. در هر دو مورد توجه اصلی به رفتار پایه ای اتصال و ظرفیت نهائی باربری اتصال بوده.

ضوابطی برای طراحی اتصالات پیچ و پرچ-شرکت کرمیت پارس

خلاصه ای از پیش گفتار:

این کتاب خلاصه ای از آخرین مطالعات تجربی و نظری انجام شده برای درک درستی از رفتار و قدرت اتصالات سازه ای پرچ و پیچ و مهره را ارائه می دهد. معیارهای طراحی بر اساس این اطلاعات ساخته شده اند .و باید برای طراحان ، معلمان ، دانش آموزان و ارگان های تخصصی نگارشی مفید باشد. هدف این کتاب ارائه یک منبع جامع از اطلاعات در مورد اتصالات سازه ای پیچ و مهره ای  است.

همچنین توضیح رفتار آن ها در شرایط مختلف بارگذاری است. توصیه های طراحی هم برای طراحی تنش مجاز و هم برای طراحی ضریبدار برای طراحی پیچ و مهره ارائه شده است. در هر دو مورد ، توجه اساسی به رفتار اساسی اتصال و ظرفیت نهایی آن می شود. کار بر روی این نسخه در آزمایشگاه مهندسی فریتز ، دانشگاه Lehigh ، بتلهم ، پنسیلوانیا انجام شد.

ضوابطی برای طراحی اتصالات پیچ و پرچ-شرکت کرمیت پارس

شورای تحقیقاتی در مورد اتصالات ساختاری پرچ و پیچ و مهره از ابتدای تأسیس آن در 1969 این پروژه را حمایت مالی کرد.
این کار توسط کمیته مشخصات شوراها به ریاست دکتر تئودور آر. هیگینز هدایت شده است. اعضای دیگر کمیته عبارتند از: R. S. Belford، E. Chesson، Jr.، M. F. Godfrey، F. E. Graves، R. M. Harris، H. A. Krentz، F.
R. Ling ، W. H. Munse ، W. Pressler ، E. J. Ruble ، J. L. Rumpf ، T. W. Spilman ، F. Stahl ، و W. M. Thatcher.

این شورا هم اکنون تحت نام RCSC  فعالیت می نماید.

ضوابطی برای طراحی اتصالات پیچ و پرچ-شرکت کرمیت پارس

نویسندگان از توصیه ها و راهنمایی های ارائه شده توسط کمیته سپاس گزارند. در هنگام تهیه نسخه اولیه، پیشنهادهای مفید بسیاری ارائه شد. همچنین از شورای تحقیق در مورد اتصالات سازه های پرچی و پیچ و مهره و دانشگاه Lehigh به دلیل حمایت از این کار قدردانی می شود.

ضوابطی برای طراحی اتصالات پیچ و پرچ-شرکت کرمیت پارس

در زیر بخشی از مقاله استفاده مجدد از پیچ و مهره اعلاء  تهیه شده توسط شرکت کرمیت پارس را می خوانیم:

استفاده مجدد از پیچ و مهره اعلاء:

بررسی :

حال این پیچ و مهره اعلاء را باز می کنیم . و سوال این است که آیا دوباره این پیچ در بستن و کشیدن بعدی جوابگو خواهد بود یا خیر ؟

جواب این سوال دو بخش دارد. اول : مقاومت لازم برای تحت تنش لازم قرار گرفتن بعدی. دوم: از نظر بسته شدن فیزیکی دچار مشکل نباشد .

اول: در مرجع 2 بند 8-6 و ترجمه آن (مرجع 4) نحوه رفتاری از نظر مقاومتی این پیچ تا زمانیکه به منطقه کوتاه خرابی(Fail)    وارد نشده مقاومت خود را در استفاده های بعدی از دست نمی دهد . همانطوریکه در شکل دیده می شود خط جاری شدن شبه افقی که تمایلی به سمت بالا نیز هنوز نشان می دهد که فاصله زیادی تا نقطه خرابی وجود دارد .

اما از نظر شکلی و بسته شدن فیزیکی ، چون جاری شدن ها اصولا” در بخش ریشه پیچ صورت می گیرد ، نتیجتا”   روی فاصله نوک دندها از یکدیگر تأثیر گذاشته و آنها را از هم دور می کند. این اتفاق در داخل مهره نیز خیلی کمتر و در بیرون مهره ونزدیک آن درطول دنده های درون طول گیره پیچ بسیار بیشتر اتفاق می افتد .

ضوابطی برای طراحی اتصالات پیچ و پرچ

برای دانلود کتاب اینجا کلیک کنید.

این مراجع را هم ببینید:

کتاب پیچ و مهره اعلاء

نصب اتصالات پیچ و مهره با آچار تنظیم

استفاده مجدد پیچ و مهره اعلاء

آئین نامه انجمن تحقیقاتی اتصالات ساخ

 

.با ما تماس بگیرید و با سوالات و نظرات خود ما را تشویق کنید

 Contact us and encourage us with your questions and comments

 

جی میل و واتس آپ کرمیت